Retourtje Périgueux


Welnu, vooruit dan, op verzoek.. het reisverslag van ons ritje Périgueux.
Hoe is het mogelijk, mijn tweede overnachtfond rit in één seizoen.
Wie mij kent weet dat ik niet van verrrassingen houd en dus graag mijn rit voorbereid voor zover mogelijk. Geïnformeerd bij Dirk, Piet en Daan, onze ervaren overnachtfond convoyeurs, waar de exacte losplek is in Cahors. Dit omdat de coördinaten van de NPO site een onmogelijke plek aanwijst in.. eh.. Caussade.
Noot: vreemd dat de losplaats nog steeds te boek staat als Cahors terwijl Caussade toch echt een zelfstandige gemeente is en 40 km zuidelijker ligt dan Cahors.
Met dank aan bovengenoemde mannen kon ik plannen met de juiste wetenschap.
Dat plannen was nu minder spannend omdat mijn mede convoyeur/chauffeur, Marius Hoefs (buitengewoon doorgewinterde pensionado-trucker) en ik, in theorie, 21 uur zouden mogen rijden en telkens na * 9 uur pas ‘drie kwartier’ hoeven te maken, mits je wel gewisseld hebt van chauffeur na 4 ½ uur.
Noot: * advies TLN na dispuut met Franse autoriteiten over interpretatie wet op de rij- en rusttijden dubbel bemand.

31 juli


De trip.. ‘s avonds om 23:30 uur aangekomen op Streefkerk. Zoals gebruikelijk moesten alleen overnachtfond route 2 en 5 nog worden geladen in de doorgaande combinatie.  Marius was reeds bezig de waterbakjes op te hangen en te vullen in de trailer.
Petje af voor de harde werkers in de loods. De meesten van hen staan, met hun gezicht netjes in de plooi, weer bij hun baas om 7 uur ‘s morgensvroeg. .

1 augustus

01:30 uur vertrek vanaf Streefkerk. Geen boxen bijladen in Rucphen deze keer. Wij zaten vol volgens de NPO norm voor dit warme weer. Dwz bovenste en onderste box eruit.
De Brabantse en Zeeuwse duiven zouden worden meegegeven met de wagen van Oost-Brabant.
Gas erop tot de Frans-Belgische grens bij Moeskroen. Marius had gepleit om in het donker nog wat slaap te pakken ipv bij daglicht omdat dan de temperatuur nogal hoog op zou lopen in de cabine. Van 04:30 - 09:00 uur de oogjes toe.
Parijs hebben we via de N104 gerond deze keer, omdat de A86 aanmerkelijk meer rode streepjes aangaf op Google-verkeer. Iets meer kilometers maar wel beter voor het welbevinden van de duiven en ons humeur.
Van 13:00 - 13:45 uur baguette en koffie bij de 1e pomp langs de A11 voorbij Parijs.
Het stuur richting Chateauroux. Tijdens het rijden kregen we te horen dat onze bestemming gewijzigd zou gaan worden, korter bij en waarschijnlijk een ochtendlossing. Welke losplaats precies was nog niet bekend.
16:45 uur aankomst bij een van de grotere Routiers in Frankrijk, l’Escale in Déols (nabij Chateauroux).
Bij het oprijden van het terrein zagen we in een hoek al Belgische en Duitse duiven wagens staan. De Belgische wagens bleken internationaal bemand.. ons welbekende mannen van Brabant 2000 waren met de Belglanders onderweg naar Perpignan.
De duiven water gegegeven en gevoerd.
Die middag kregen we te horen dat de bestemming definitief Périgueux was geworden.
Coördinaten Périgueux opgezocht op de NPO site en ingevoerd in de TomTom van Marius en de Garmin van mij.
Marius en ik -Frans als we zijn-  pas om 21:00 uur douchen en dineren. Korte anekdote: niet wetende dat in het voorgerecht al zo’n 100 gram kippenlevertjes verwerkt was, had ik varkensniertjes als hoofdgerecht besteld. Ik denk dat ik de ‘dagelijks aanbevolen hoeveelheid’ orgaanvlees wel gehaald heb die avond ;-)

2 augustus

09:00 uur vertrek vanuit Déols. Bij Limoges de N21 op en binnendoor naar Périgueux.
13:00 uur aankomst in Périgueux. De collega’s van Oost-Nederland waren er al. De collega’s van Oost-Brabant waren nog onderweg.
Het eigenlijke losterrein moesten we delen met wegwerkers die daar hun materiaal en zand hadden liggen. De correspondent en zijn vrouw hadden gevraagd of de werkers in de loop van de middag een paar gigantische keien zouden willen wegschuiven zodat het naastgelegen terrein vrij zou komen voor ons. Aldus geschiedde.
Voordat we dat terrein op reden zijn we eerst naar een zand en grindhandel, even verderop, gereden om water bij te tanken voor de duiven. Het verbruik van water was hoog met dat warme weer.
De eigenaar van die zand en grindhandel kwam ‘s middags langs op de losplaats. Hij bleek zelf duivenmelker te zijn. Op de cabine zijkant van al zijn knalrode trekkers zat ook de welbekende postduif-sticker geplakt.
Voor ons had die goede man ook nog eens de sleutel geregeld van de sporthal op het naastgelegen sportcomplex. Wat een luxe, nu konden we wc en douche gebruiken.
Tegen de avond duiven gevoerd en waterbakjes opgetopt.
Zelf hebben wij gegeten en gedronken op het ruime terras van een paviljoen, op nog geen halve kilometer lopen, met de veelzeggende naam: Frit’n’Bier.. voorwaar geen foute combinatie.

3 augustus

Omdat we nog niet wisten hoe laat of hoe vroeg er gelost zou worden was ik om 06:00 uur reeds de waterbakjes aan het bijvullen. We wilden niet dat de duiven met een droge strot het luchtruim in zouden moeten. Marius heeft daarna waar nodig de duiven nog een klein beetje gevoerd.
08:00 uur, de correspondent en zijn vrouw komen ontbijt brengen, croissants, chocoladebroodjes en koffie met porseleinen kopjes.
Definitieve lostijd: 10:30 uur. Om 10:00 uur onze wagen naar voren getrokken zodat we met de drie wagens mooi versprongen zouden staan.
Alle colombofielen uit de wijde omgeving waren schijnbaar gebeld over deze aanstaande happening want het werd gezellig druk op de losplaats. De vrouw van de correspondent serveerde water en sap in glaasjes voor iedereen. Wat een vriendelijke mensen.
10:30 uur lossing. Goed vertrek. Weinig wind, wel al hoge temperatuur.
Rommel opgeruimd en thermoskan koffie gezet voor onderweg en om 11:45 uur vertrokken we uit Périgueux.
Volgens de ‘helpdesk’ van Marius (zijn zoon ;-) was Le Ratelier in Blincourt open dus reden we in één streep terug langs Parijs naar Blincourt alwaar wij om 20:30 uur aanschoven voor het avondeten.

4 augustus 

Epiloog: 06:30 uur vertrek vanuit Blincourt en om 09:15 uur ontbijt in Gentbrugge.
11:15 uur 530 liter diesel getankt in Hazeldonk en uiteindelijk kon, na het wegtrappen van in totaal 2058 km, om 12:10 uur de handrem erop in Streefkerk.

Al met al een leuke rit, een prettige losplaats en zeer vriendelijke mensen aldaar.
Voor herhaling vatbaar.

Ruud Meershoek.