Retourtje Bordeaux
Een boom opzetten gaat prima met de stof die het rijden van vitesse en dagfond ritten oplevert. Maar het rijden van een overnachtfond rit is toch wel bijzonder.
Dit seizoen viel mij de eer te beurt de Bordeaux vlucht te rijden voor de afdeling.
Ondergetekende is geen doorgewinterde internationale trucker, maar met Google en Garmin kom je een heel eind. Met één chauffeur op de wagen is de actieradius voor één dag beperkt tot 15 werkuren en 10 uur rijden. Dit gegeven bepaald waar en wanner je moet rusten.
Aldus heb ik de route uitgestippeld en diverse Routiers en rustplaatsen geGoogled. Vervolgens die opties in de Garmin geprogrammeerd.
19 juni.
Bijna op pad... ‘s Avonds om 23:15 uur aangekomen op Streefkerk. Alleen overnachtfond route 2 en 5 moesten toen nog worden geladen in de doorgaande combinatie. De boys in de loods hadden al een hoop werk verzet. Mijn (overigens wel doorgewinterde) convoyeur Chris de Bruin was druk bezig waterbakjes te vullen.
20 juni.
00:45 uur, de tijd loopt! Eerst naar Rucphen. 71 boxen bijladen van afdeling 1 en 2 op het terrein van Brabant 2000.
Daarvandaan eerst naar Aire de Ressons Ouest langs de A1 in Noord-Frankrijk. Van 06:30 tot 09:00 uur even de ogen dicht gedaan omdat ik overdag en in de avond geen rust had kunnen pakken.
Parijs hebben we daarna via de A86 gerond omdat Google-verkeer zowel op de N104 als de A86 vergelijkbare vertraging aangaf. Gekozen voor de A86 omdat dat korter is. Bij de 2e pomp voorbij Parijs langs de A11 drie kwartier gemaakt en uiteindelijk kwamen we om 14:35 uur, keurig binnen de 10 rij-uren aan bij Centre Routier de Tours .Mooie tijd omdat naarmate het later werd de parkeerplaats meer dan vol liep met vrachtwagens.
Het is bloedheet. Deuren van de trailer aan de zonkant op een kier en aan de schaduwkant wijd open. Opmerkelijk genoeg is de temperatuur in de trailer goed uit te houden. Waterbakjes opgetopt en eind van de middag de duiven gevoerd.
Heel goede stopplaats. Lekkere douches, goed eten, aardig personeel, airconditioned lounge en geinige prijslijst voor de koffie:
-Un café = €7,-
-Un café s’ il vous plaît = €3,70
-Bonjour M/Mme, un café s’ il vous plaît = €1,30
21 juni
05:00 uur brood en koffie in de Routier. 06:00 uur gas erop.
Net na negenen van de weg af gehaald door een Gendarme op de motor.
Een jonge Gendarme van het ontvangstcomité bij aire de St Léger Ouest langs de A10 eist alle autopapieren, tacho, rijbewijs en CMR. Om te beginnen legde ik hem uit in mijn beste Frans, dat wij geen CMR nodig hebben en na het zien van een analoge tachograaf maakte lichte paniek zich meester van hem. Hij droeg ons over aan een burgermedewerker die alles goed bevond, de tachoschijf afstempelde en ons een prettige dag wenste.
Chris stelde voor om dan meteen maar drie kwartier te maken en een bakkie te doen bij het service station. Aldus geschiedde.
Zo’n anderhalf uur later reden we de oude stad van Bordeaux binnen via de imposante Pont d’ Aquitaine over de Garonne rivier.
Om 11:45 uur kwamen we aan op de losplaats in Bordeaux alwaar we eerst een uurtje zoet zijn geweest met water van onze tank bij te vullen... met het handje (de lokale brandslang spoot overal water uit behalve uit het mondstuk). Geeft niets, de duiven moeten genoeg water krijgen.
De collega’s van Brabant 2000 en van Limburg, waren iets eerder aangekomen. Hun twee wagens en de onze maakte het circus compleet. Over deze drie wagens waren de overnachtfondduiven verdeeld van Afdeling 1 t/m 6.
22 juni.
Chris heeft onze duiven ‘s morgens nog een klein lepeltje voer gegeven.
Het is mooi weer. Niet meer zo warm als gisteren. Kraakhelder zicht. Geen wolken. Wel wat tegenwind. Nu is het afwachten op al dan niet toestemming om te lossen.
Omdat de losplaats het parkeerterrein van Restaurant Routier a Bordeaux is zetten wij de wagens pas om 11:30 uur in een lossings configuratie (dat is een moeilijke zin voor asociaal parkeren).
Om 14:00 uur blies Chris op de fluit en gingen de duiven los. Het vertrek was prima. Ondanks de tegenwind gingen de duiven hoog weg.
Om 14:30 uur vertrokken ook wij uit Bordeaux.
Op naar Tours voor het avondeten.
23 juni.
Om een lang verhaal kort te maken...
Met het wederom in acht nemen van de rij- en rusttijden en het afwerken van onze to do list, zijnde: in Hazeldonk de trekker van de Afdeling aftanken (600 liter diesel) en de 71 boxen terugbrengen naar Rucphen, ging om 15:40 uur in Streefkerk de handrem erop. We hebben dan 2142 km afgelegd en genoeg stof opgedaan om een boom op te zetten.
Ruud Meershoek.